Главная » Статьи » Мої статті

Децентралізація: Чи поменшає хабарництва в органах місцевого самоврядування?

         Після революції гідності очевидно, що потреба у знаннях з децентралізації влади, протидії корупції, управління територіями та різних аспектів місцевого самоврядування є надзвичайно актуальною.

 

Що таке децентралізація і місцеве самоврядування?

 

У спрощеному вигляді під децентралізацією розуміється передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Так, аби якомога більше повноважень мали ті органи, що ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найбільш успішно.

Стаття 2 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає місцеве самоврядування як гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Стаття 3 Європейської хартії місцевого самоврядування, прийнятої Радою Європи 15.10.1985 вказує, що місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.

         Отже, не дивлячись на певні відмінності у підходах до визначення місцевого самоврядування у національному законодавстві України і міжнародному законодавстві, ключовими поняттями є право і спроможність територіальної громади і органів місцевого самоврядування, яким ця громада довіряє, вирішувати публічні справи на своїй території.

 

Що нам пророкує децентралізація в контексті питань про кадровий голод і хабарництво?

 

         Передача повноважень і фінансових ресурсів зверху вниз неминуче породжує питання: 1) чи є в органах місцевого самоврядування кадровий потенціал, який професійно зреалізує розширені повноваження? 2) як знищити корупційні ризики в органах місцевого самоврядування 3) чи не виростуть ставки хабарів у зв’язку з розширенням повноважень посадовців органів місцевого самоврядування 4) скільки коштуватиме територіальній громаді утримання оновлених органів місцевого самоврядування?

         Як працівник органів місцевого самоврядування у минулому скажу, що нам не вистачало не скільки повноважень, скільки фінансового ресурсу для їх реалізації.

         Щодо кадрового потенціалу. Середня заробітна плата працівників в органах місцевого самоврядування сягає аж 1500 - 1700 гривень. Хто піде працювати на таку маленьку заробітну плату – питання риторичне. Соціальний захист – нульовий. Престиж професії – на рівні міської каналізації. Молодь приходе працювати, здобуває досвід роботи і вже через 1 – 3 роки звільняється в пошуках кращого життя, що зробив і я. Тому про рівень фаховості, особливо у сільській місцевості, годі і говорити. Все тримається на ентузіазмі.

Якщо Ви зайдете до свого місцевого виконкому, ради, ви побачите типову картину: мер, сільський, селищний голова – чоловік, який все місто тримає у своїх руках, вирішує питання умов для ведення бізнесу, відкатів, іноді згадує за дороги, медицину, дитячі садки і комуналку. Часто бігає з протягнутою рукою перед центральними органами влади і клянчить дотації для свого села, селища, міста. Позаду нього в кабінеті висить портрет Президента України як нагадування вам про те, що за ним могутня постать, держава, а ви – маленька людина; більшість начальників і штат працівників – жінки (нерідко передпенсійного віку), які менш вибагливі до заробітної плати і працьовитіші за чоловіків (так вже в нашій країні повелося). Тягар відповідальності чималий, дітей всі хочуть вивчити на юристів в юридичній академії. Все це створює передумови для хабарництва. Хтось бере коробку цукерок, шампанське за довідку, а хтось чималу суму грошей за виділення земельної ділянки, будівлі в оренду, програш справи у суді на користь хабародавця.

Для зниження рівня хабарництва в органах місцевого самоврядування дуже важливим є створення центрів надання адміністративних послуг. Але на сьогодні не всюди створені такі центри. Подивіться, з чого починає в Одесі пан М. Саакашвілі? Саме зі створення єдиного вікна для отримання всіх мислимих і немислимих документів і довідок за 5-10 хвилин та без хабарів!

Голова Одеської облдержадміністрації чітко розуміє, що одним із корупційних ризиків є відсутність або низький рівень доступності інформа­ції про процедуру отримання адміністративних послуг. На практиці обсяг інформації, яку можна отримати в приміщенні органу і на його офіційній веб-сторінці, суттєво відрізняєть­ся і залежить передусім від організаційних чинників та ініціативності керівництва органу.

Часто навіть телефонні довідки є рідкістю, а консультаційні кабінети функціонують лише в окремих органах, які мають справу з питаннями підприємництва. Як результат, та­кий рівень доступності інформації в сукупності з низькою якістю та заплутаністю вітчиз­няного законодавства є додатковим фактором, що підвищує потенційний рівень хабарництва.

NB! СОЦІОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАСВІДЧУЮТЬ НЕЗАДОВОЛЕН­НЯ ГРОМАДЯН ТА ПІДПРИЄМЦІВ ТИМ, ЩО НІХТО ЧІТКО НЕ ПОЯСНЮЄ, ЯКІ САМЕ ДОКУМЕНТИ ПОТРІБНІ ДЛЯ ВИРІШЕННЯ СПРАВИ І ТОМУ ЗМУШЕНІ ПО КІЛЬКА РАЗІВ ВІДВІДУВАТИ ВІДПОВІДНИЙ ОРГАН. ЗОКРЕМА НА ЦЕ НАЙ­БІЛЬШЕ НАРІКАЮТЬ ПІДПРИЄМЦІ З ЧИСЛА ТИХ, ЯКІ ЗВЕРТАЛИСЯ ЗА ПО­СЛУГАМИ (57,6%), А ТАКОЖ 48,7% ОПИТАНОГО НАСЕЛЕННЯ, ЯКІ ЗВЕРТА­ЛИСЯ ЗА ПОСЛУГАМИ.

Також кожний член територіальної громади повинен з легкістю, одним кліком комп’ютерної миші знати, на що і як витрачаються кошти місцевого бюджету, у який він теж вкладався.

         Щодо розширення повноважень. Тепер уявімо, що повноважень побільшало. Значить, побільшало можливостей для збагачення (вам дуже пощастить, якщо ви потрапите на чиновника з іншим типом мислення), разом з цим і відповідальності, значить треба підвищувати ставки хабарів. Якщо питання заробітних плат чиновникам місцевого самоврядування, умов їх соціального забезпечення децентралізація не вирішить, все матиме дуже плачевні наслідки і, можливо, нову Врадіївку.

         Щодо ціни утримання оновлених органів місцевого самоврядування. Аплодуючи децентралізації, або будучи засмученим, мер, сільський, селищний голова повинен буде вирішити питання нового штатного розкладу у своєму апараті. Хтось піде шляхом збереження кількості працівників і збільшить заробітну плату, хтось розширить штат і залишить заробітні плати старими…

Питання заробітних плат апарата органу місцевого самоврядування, а також рівень життя територіальної громади буде напряму залежати від наповнення місцевого бюджету, а саме від: 1) бізнес - клімату, який перш за все створюватиме центральна влада, зокрема і шляхом боротьби з корупцією; 2) питання оподаткування, яке вирішується виключно законом і мало залежить від органів місцевого самоврядування; 3) рівня безпеки на відповідній території, яку більшою мірою буде забезпечувати МВС, СБУ, прокуратура, які є органами саме державної влади, а не органами місцевого самоврядування. Тут гостро виникає питання створення муніципальної поліції.

Тому, яку ціну буде платити за децентралізацію конкретна територіальна громада і скільки вона буде спроможна заробити грошей ще ніхто не порахував. Та і які саме повноваження будуть передані вниз мало хто знає.

У проекті змін до Конституції України щодо децентралізації питання належного фінансування і забезпечення незалежності органів місцевого самоврядування не врегульовується. Не буде грошей – не буде і спроможності вирішувати місцеві питання, скільки б повноважень не було. Будуть низькі заробітні плати працівників органів місцевого самоврядування – буде низький професіоналізм і процвітатиме хабарництво.

Питання про те, чи поменшає хабарництва в органах місцевого самоврядування із запровадженням децентралізації, залишається відкритим.

Задумайтесь, панове депутати, доки є час і Конституційний Суд України розглядатиме питання змін до Конституції України.

Ну а нам з вами необхідно змусити владу сприяти нам у створенні спроможних, сильних, професійних, а головне безхабарних органів місцевого самоврядування.

Долучайтесь до Руху «Ні хабарництву!» і давайте разом будувати нове життя для нової України!

 

Активіст Руху "Ні хабарництву!"

Олег Яковенко

Категория: Мої статті | Добавил: serggula (23.07.2015) | Просмотров: 698 | Рейтинг: 5.0/3
Всего комментариев: 0
avatar